Néhány gondolat a botjavítások kapcsán

Mivel horgászáruházat és horgászcikk nagykert is üzemeltetünk, természetes, hogy nagyon sok botjavítással kapcsolatban keresnek meg bennünket. Nem csak a saját márkás termékeink, hanem minden más márka is megfordul szervizünkben.

Az átlagos értékű botok esetében mindig célszerű mérlegelni a gazdaságosságot. Gyűrűt cserélni egy olcsóbb boton is minden esetben megéri, de tagot, vagy komplett gyűrűsort már biztosan nem. Az olcsóbb termékeknél ez csak akkor lehet gazdaságos, ha a gazda maga is el tudja végezni a javítást megfelelő minőségben, és csak az alkatrészekért fizet. Ez a lehetőség azonban nagyon kétélű fegyver. Láttunk már olyan botot, amit a gazdája egész tisztességesen megjavított, de sajnos nem ez az átlag. Legtöbbször az ilyen szakszerűtlen javítási kísérletek, már olyan károkat okoznak a botban, amit már mi sem tudunk gazdaságosan helyreállítani. Nem egy olyan teleszkópos botot láttam már, amin csak egy meglazult gyűrűt kellet volna visszaragasztani pár perc alatt, de ez úgy sikerült, hogy a bot két tagját is sikeresen örökre összeragasztották. Így a pár százforintos javításból lett egy 3-4 ezerforintos javítás két bottag cserével. Sajnos időnként elképesztően ocsmány munkákat látunk horgászbotokon, amit a tulajdonos elmondása szerint „szakember” végzett el. Mindenképpen azt javaslom önöknek, hogy ha igényes vagy szeretett botot kell javíttatniuk akkor csak leinformált kezekbe adják azt.

Nemrégiben egy rendkívül rendes gazda botjai kerültek szervizünkbe teljes gyűrűcserére. A botok tokban hordott nagyon megvigyázott állapotban voltak. Mivel a botok eredetileg is értékesek voltak és a gazdája nagyon szerette őket, nem kellet foglalkoznunk a gazdaságosság kérdésével.

Ez a kép is mutatja a szinte karcmentes állapotot

A tulajdonos egy jó minőségű Fuji gyűrűsort választott kedvenc botjaira.

Ez a gyűrűsor bizony nem olcsó, de legalább kiszolgálja a botok élettartamát és nem kell többet cserélni. Felületi finomsága jelentősen csökkenti a zsinór súrlódását, ezáltal nem csak a dobástávolság nő, hanem a zsinór élettartama is hosszabb lesz. Ha belegondolunk, hogy egy tekercs jó minőségű pontyozó zsinór mennyibe tud kerülni akkor bizony ez sem elhanyagolható szempont.

Sokan nem is gondolnak bele, hogy egy ilyen munka elvégzése több időt és energiát igényel, mint amikor új botot építünk. Képzeljék csak el, hogy mondjuk, fürdőszobát kell csempézni egy vadi új házban vagy fel kell újítani egy régit. Az újnál, ha tisztességes munkát végzett az előző iparos, akkor „csak” fel kell rakni a csempét és késsz. A réginél le kell verni a régi csempét, a falat valahogy egyenesre kell előkészíteni a z új felrakása előtt. Összességében így van ez a horgászbot esetében is. Maga az előkészítés általában több munka, mint a gyűrűzés, ami ugyan sokkal látványosabb.

Így néz ki egy leszedett gyűrű. Nem túl szép látvány.

Aztán elő kell készíteni a felületet az új gyűrű felkötéséhez.  Figyelni kell, hogy csak a bottesten lévő gyantát és lakk vagy festék réteget távolítsuk el, de a bot anyagát ne gyengítsük.

Ez a feladat a nyéltagon még nem tűnik nehéznek, de mondjuk a spiccgyűrű alatt ahol kb. 3mm vastag a bottest már igencsak kényes művelet. Csak egy rossz mozdulat kell és már is úgy járunk, hogy van a szervizasztalon egy remek gyűrűsor, már csak egy új spicctagot kell szereznünk hozzá, hogy ismét használható botunk legyen.

Ha sikeresen túljutottunk az előkészítés aprólékos munkáján, jöhet a feladat szebb része. Jelen estben egy barna színű lakkal kezelt bottal dolgozunk, ahol a lakk egy része a gyűrű eltávolításakor lejött, egy részét a felület előkészítésekor lecsiszoltunk. A javítási munkák nem látszódhatnak a késsz boton, ezért „megágyazunk” a gyűrűnek. Ennek nem csak az az előnye, hogy eltüntetjük az előkészítés nyomait, hanem a gyűrűlábak is jobban illeszkednek a bottestre.

Íme, a felkötött gyűrű.

Jó-jó, látszik, hogy nagyon szép a munka, de milyen ronda szín ez a cérna. És mindjárt ez a következő probléma, amivel találkozik a botépítő és a javíttató egyaránt. A tulajdonossal beszélgetve nem tudtunk a kötések színéről konkrétan egyeztetni, mert ezek a cérnák a gyanta hatására jelentősen sötétednek, ha nem kezelem őket szín fixálóval. Ebben az esetben nem javasoltam a szín fixáló használatát a többrétegű cérna miatt. Én már tapasztalatból tudom, hogy melyik cérna mennyit sötétedik a gyantázáskor, de ezt pontosan elmagyarázni nem lehet a bot gazdájának, mivel csak a képzeletére hagyatkozhat.

Így hát abban maradtunk, hogy szép, de szolid legyen a kötés színe.

Legyantáztam hát a kötéseket és láss csodát.

A ronda pirosas lilás színből egy nagyon a bothoz illő elegáns, de szolid kötés lett.

A botoknak ez az átgyűrűzés nem csak esztétikailag volt fontos, hanem szükséges is volt, mert a spiccgyűrűn és az alatta levő két gyűrűn már határozottan látszottak a berágódás nyomai.

Szervizünknek nem csak a tudása van meg az ilyen munkák elvégzéséhez, hanem az általunk használt anyagok és segédanyagok is professzionális minőségűek. Ebben nem kötünk kompromisszumot, nem vagyunk hajlandóak úgy dolgozni, hogy „jó lesz az úgy”.

Aki a javításokhoz érez magában elég kedvet és saját botját megjavítaná, van lehetősége web áruházunkból megvásárolni az ehhez szükséges anyagok nagy részét.

A lehető legjobb minőségű gyűrű és spiccgyűrű ragasztó.

Szín fixáló.

A botépítők által legjobbnak tartott Flex Coat kétkomponensű műgyanta. Ez a gyanta UV álló, az alatta lévő cérna színe az évek során nem fog kifakulni. Ez a mennyiség elegendő két bojlis bot teljes átgyűrűzésére.